Etichete

, , , , , , ,

Si sa revenim la oile noastre, adica la poezia adevarata.

Ieri am auzit o stire cum ca cel mai mare cires din Europa se afla in Alba si a fost sursa de inspiratie pentru poetul Lucian Blaga pentru scrierea poeziei „Belsug„.

Marturisesc ca mi-a placut Blaga dintotdeauna, dar nu mai mult decat Tudor Arghezi si nici decat Marin Sorescu. Ma rog, fiecare poet are farmecul lui, dar daca este sa ma refer doar la Lucian Blaga, una dintre poeziile mele preferate este:

 Sufletul satului

„Copilo, pune-ţi mânile pe genunchii mei.
Eu cred că veşnicia s-a născut la sat.
Aici orice gând e mai încet,
şi inima-ţi zvâcneşte mai rar,
ca şi cum nu ţi-ar bate în piept,
ci adânc în pământ undeva.
Aici se vindecă setea de mântuire
şi dacă ţi-ai sângerat picioarele
te aşezi pe un podmol de lut.

Uite, e seară.
Sufletul satului fâlfâie pe lângă noi,
ca un miros sfios de iarbă tăiată,
ca o cădere de fum din streşini de paie,
ca un joc de iezi pe morminte înalte.”

nea.Cezar(Unchiul meu cu nepotelul lui, dintr-un sat din Bucovina)

si ma bucur ca am gasit si varianta in franceza:

„L’’âme du village – Lucian Blaga
Version française par Petru Dincă

Fillette, pose tes mains sur mes genoux.
Je crois que l’”éternité est née dans le village.
Ici toute pensée est plus lente,
et les battements de ton coeur sont plus rares,
comme s’’il ne palpitait dans ta poitrine,
mais quelque part dans les profondeurs de la terre.
Ici on guérit la soif de redemption,
et si tu te blesses les pieds
tu t’assieds sur une tertre de glaise.
Voilà, c’est le soir.
L’âme du village voltige autour de nous,
comme une timide odeur d’’herbe fauchée,
comme une chute de fumée d’auvents de chaume,
comme un jeu de chevreaux sur les tombes hautes.”

   Asadar si eu „cred ca vesnicia s-a nascut la sat”, poate si pentru ca i-am cunoscut tainele si sufletului „de mic copil”.

